۱۴۰۱ دی ۱۲, دوشنبه

رسانه نزدیک به سپاه: ارسال پیامک «تذکر حجاب» به مالکان خودروها از سر گرفته شد

 

 


یک رسانه نزدیک به سپاه پاسداران از آغاز ور تازه ارسال پیامک‌‌های موسوم به «تذکر کشف حجاب» به مالکان خودروهایی خبر داد که سرنشینان آن، حجاب اجباری را رعایت نکرده‌اند.

خبرگزاری فارس روز یکشنبه ۱۱ دی به نقل از یک مقام ارشد نیروی انتظامی تایید کرد که «مرحله جدید طرح ناظر ۱ توسط پلیس در کل کشور شروع شده است».

بر اساس این گزارش، طرح موسوم به «ناظر یک» به موضوع عدم رعایت حجاب اجباری اختصاص دارد و به مالکان خودرویی که در آن حجاب اجباری رعایت نشده است، «پیامک تذکر ارسال می‌شود».

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که در روزهای اخیر، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از فعالیت دوباره سامانه‌های ارسال پیامک «تذکر» به مالکان خودروها در مورد عدم رعایت حجاب اجباری خبر دادند.

دریافت‌کنندگان این پیام پس از مراجعه به پلیس موسوم به «امنیت اخلاقی» که زیرمجموعه نیروی انتظامی است با «تعهد کتبی» آزاد می‌شوند اما در صورت «تکرار» این اقدام، به دادگاه معرفی خواهند شد. «جریمه مالی و توقیف خودرو» از جمله مجازات‌هایی است که برای مالکان آن‌ها در نظر گرفته شده است.

اندکی پس از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت پلیس «امنیت اخلاقی» تهران شکل گرفت، ارسال این‌گونه پیامک‌های مربوط به حجاب اجباری متوقف شده بود.

در اسکرین‌شات‌های منتشر شده توسط کاربران، پایان‌بندی پیامک‌های جدید با جمله‌ای به این مضمون است: «ضمن تاکید بر رعایت هنجارهای جامعه، ضروری است بر عدم تکرار آن اهتمام ورزید».

این در حالی است که پیامک‌های مشابه پیش از اعتراضات اخیر، با جمله «بدیهی است در صورت تکرار، پیگیری انتظامی و قضایی اعمال خواهد شد» برای شهروندان ارسال می‌شد.

در سال‌های اخیر، «پلیس امنیت اخلاقی» نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ده‌ها هزار خودرو را به‌دلیل آنچه «کشف حجاب» خوانده شده، توقیف و سرنشینان این خودروها را بازداشت کرده بود.

مواردی هم گزارش شده است که در میان دریافت‌کنندگان این پیامک‌ها که ظاهرا به شکل انبوه و تصادفی (رندوم) ارسال می‌شوند، شهروندان محجبه چادری، و دست‌کم یک روحانی دیده شده که با ابراز شگفتی خود از دریافت چنین پیامکی خبرساز شدند.

اما ارسال مجدد پیامک‌های «تذکر حجاب اجباری» در شرایطی صورت می‌گیرد که مخالفت با حجاب اجباری و احقاق حق آزادی پوشش یکی از محورهای اصلی اعتراضات چهار ماه اخیر بوده است.

در این مدت، زنان و دختران دانش‌آموز با برداشتن حجاب اجباری در اماکن عمومی و آتش زدن روسری‌ها در خیابان‌ها و معابر شهرها اعتراض خود به این قانون جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین، شمار قابل توجهی از چهره‌های سرشناس و هنرمندان مطرح زن به حمایت از معترضان برخاستند و با انتشار تصاویری از خود بدون حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی مخالفت‌شان را با نبود حق آزادی پوشش در کشور نشان دادند.

جنبش اعتراضی اخیر در کشور که به «زن، زندگی،‌ آزادی» معروف شده و همچنان ادامه دارد، خشم مقام‌های حکومت به‌ویژه قشر مذهبی تندرو را به دنبال داشته است، از جمله دادستان کل جمهوری اسلامی که در روزهای گذشته، حضور دختران و زنان بدون حجاب اجباری در ملاء عام را «جرم مشهود» خواند.

رسانه‌های حکومتی در روزهای اخیر موارد مختلفی از از پلمب اماکن تجاری و تفریحی به‌دلیل ارائه خدمات به زنان بدون حجاب اجباری را گزارش کرده‌اند.

یک عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم روز یکشنبه در جریان جلسه علنی این شورا خواهان آن شد که دستور جلوگیری از سوار شدن افراد بدون حجاب اجباری به اتوبوس‌ها صادر شود.

در هفته‌های گذشته، مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که حکومت تحت هیچ شرایطی از قانون حجاب اجباری عقب‌نشینی نخواهد کرد و خواسته معترضان مبنی‌بر حق آزادی پوشش را به رسمیت نمی‌شناسد.

در همین زمینه،‌ وب‌سایت «رسا» که اخبار حوزه علمیه قم را پوشش می‌دهد، به‌تازگی با انتشار یادداشتی خطاب به «تصمیم‌گیران در حوزه امنیت ملی» در مورد پیامدهای «کشف حجاب» هشدار داده و آن را مقدمه‌ای بر «فروپاشی دینی» و نهایتا «فروپاشی سیاسی» دانسته است.

نویسنده این یادداشت که خود را «شکریان آملی، از حوزه علمیه قم» معرفی کرده، با تاکید بر لزوم «برخورد جدی، قاطع و با برنامه‌ریزی» در مقابل «پدیده» رعایت نکردن حجاب اجباری تصریح کرده است که «نباید کشف حجاب به یک امر عادی» تبدیل شود، زیرا در این صورت «مقابله بسیار دشوار خواهد بود».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

سربریدن مونا حیدری توسط همسرش؛ متهم ردیف اول به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد

  قوه قضائیه ایران می گوید همسر مونا (غزل) حیدری که سال گذشته همسر ۱۷ ساله خود را سر بریده بود، به ۷ سال و نیم زندان محکوم شده است. انتشار ت...