۱۴۰۱ دی ۲۶, دوشنبه

بازداشت نسیم سلطان‌بیگی، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار، در فرودگاه

 



نسیم سلطان‌بیگی، از فعالان دانشجویی پیشین، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار، هنگام سفر به خارج از کشور در «فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران» بازداشت شد و به گفته مادرش جز تماس کوتاهی که در آن از انتقال خود به سلول‌های انفرادی اوین خبر داده، هیچ اطلاعی دیگری درباره وضعیت فعلی او و دلیل بازداشتش در دست نیست.

ایران جلالی، مادر نسیم سلطان‌بیگی، در توییتی با اعلام خبر بازداشت دخترش در فرودگاه، نوشت: «دخترم نسیم سلطان‌بیگی چهارشنبه شب هنگام خروج از کشور در فرودگاه بازداشت شد.»

به گفته مادر این روزنامه‌نگار، «موبایل نسیم سلطان بیگی زمانی‌که برای تحویل وسایل و دریافت کارت پرواز رفته بود، خاموش شد» و او پس از «چند ساعت بی‌خبری، در تماسی کوتاه از بازداشت خود و توقیف وسایلش خبر داد.»

ایران جلالی تاکید کرد که از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری دخترش نسیم سلطان‌بیگی بی‌اطلاع است.

نسیم سلطان‌بیگی، از فعالان دانشجویی نیمه دوم دهه هشتاد در دانشگاه علامه تهران و فعال حقوق زنان است که در سال‌های اخیر به روزنامه‌نگاری از جمله در ماهنامه پیوست و نسیم بیداری مشغول بود.

او پیش از این، دوبار دیگر نیز بازداشت شده است. اولین‌بار به خاطر شرکت در تجمع اعتراضی «زنان برای تغییر» در جریان فعالیت‌های کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زن‌ستیز در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ همراه با جمعی از فعالان حقوق زنان بازداشت شد و ۸ شبانه روز در بند ۲۰۹ زندان اوین، متعلق به وزارت اطلاعات بازداشت بود.

یک سال بعد در تیرماه سال ۱۳۸۶، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، نسیم سلطان بیگی را به اتهام «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم و اغتشاش» به دو سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم کرد.

نسیم سلطان‌بیگی باردیگر در آذر ماه سال ۱۳۸۶ در جریان موج بازداشت دانشجویان چپ‌گرا بازداشت و به مدت ۵۴ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازداشت وزارت اطلاعات بود.

ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در آذر سال ۱۳۸۹ نسیم سلطان‌بیگی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به سه سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد و با افزوده شدن دو سال حبس تعلیقی قبلی، در مجموع او را به ۶ سال زندان تعزیری محکوم کرد.

نسیم سلطان‌بیگی از ۲۲ مهر سال ۱۳۹۱ برای تحمل دوره محکومیت به بند زنان زندان اوین منتقل شد و تا آخرین روزهای اسفند سال ۱۳۹۲ زندانی شد. او بیست و سوم فروردین سال ۱۳۹۳ پس از مرخصی بیست و پنج روزه در مراجعه به زندان اوین حکم آزادی خود را دریافت کرد.

بازداشت نسیم سلطان‌بیگی در شامگاه چهارشنبه ۲۱ دی ماه در فرودگاه بین‌المللی تهران، سومین دور بازداشت این فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار است.

مريم كيان ارثی، وکیل نسیم سلطان‌بیگی، نیز در توییتی نوشت: «موكل‌ام نسيم سلطان‌بيگى بامداد چهارشنبه ٢١‌ام دی ماه، حين خروج از كشور در فرودگاه امام خمینی بازداشت واز محل نگهداری ايشان خبری در دست نيست.»

با بازداشت سلطان‌بیگی شمار روزنامه نگاران و خبرنگاران بازداشت شده در ایران از آغاز اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریور ماه به دست‌کم ۷۶ تن رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

سربریدن مونا حیدری توسط همسرش؛ متهم ردیف اول به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد

  قوه قضائیه ایران می گوید همسر مونا (غزل) حیدری که سال گذشته همسر ۱۷ ساله خود را سر بریده بود، به ۷ سال و نیم زندان محکوم شده است. انتشار ت...