۱۴۰۱ آذر ۳, پنجشنبه

شورای حقوق بشر تصویب کرد که درباره کشتار و سرکوب معترضان ایران، تحقیقات مستقل انجام شود

 

شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، سازوکاری ویژه برای راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی که بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران به خیابان آمدند، تعیین کرد.

بر اساس این مصوبه، رئیس شورای حقوق بشر موظف شد که به شکل مستقل، کار تحقیق و ثبت موارد نقض حقوق بشر در ایران را از روز ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) را برعهده بگیرد.

ریاست دوره‌ای شورای حقوق بشر بر عهده کشور آرژانتین قرار دارد و نماینده این کشور در شورا موظف شد که اطلاعات لازم را در ارتباط با تمامی کسانی که درگیر اعتراض‌های ایران را جمع‌‌‌آوری کند.

این نخستین بار در تاریخ شورای حقوق بشر سازمان ملل بود که این نهاد، نشستی ویژه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار کرد. این شورا پیش از ۳۴ نشست ویژه برگزار کرده بود.

در قطعنامه تصویب شده در روز پنج‌شنبه، از ایران درخواست شده که با ناظران و کارشناسان مستقل سازمان ملل همکاری کند و زمینه دسترسی آنها را به گزارش‌ها، اشخاص واماکن مورد نیاز فراهم کند.

گزارشی که توسط ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل تهیه خواهد شد، باید به اطلاع اعضای این شورا برسد.

بر اساس قطعنامه، تشکیلات کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل موظف شد تا حمایت تکنیکی، لجستیکی و نهادی از این تحقیقات را انجام بدهد.

صبح روز پنج‌شنبه، فولکر تورک که به تازگی جای میشل باشله را به عنوان کمیسیر عالی حقوق بشر گرفته، فاش کرد که اخیرا از جمهوری اسلامی درخواست کرده که برای سفری به تهران برود.

به گفته سازمان ملل، جمهوری اسلامی به درخواست بازدید آقای تورک هیچ پاسخی نداده است.

در جلسه روز پنج‌شنبه، نمایندگان برخی کشورهای جهان به همراه نمایندگانی تعدادی از سوی سازمان‌های غیردولتی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، نشست ویژه و قطعنامه، سخنانی بیان کردند.

نمایندگان چین، روسیه، ونزوئلا کوبا و سوریه از جمله کسانی بودند که به شدت با تصویب قطعنامه و بررسی کشتار معترضان در ایران مخالفت کردند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

سربریدن مونا حیدری توسط همسرش؛ متهم ردیف اول به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد

  قوه قضائیه ایران می گوید همسر مونا (غزل) حیدری که سال گذشته همسر ۱۷ ساله خود را سر بریده بود، به ۷ سال و نیم زندان محکوم شده است. انتشار ت...