۱۴۰۱ دی ۳, شنبه

دیوان عالی کشور اطلاعیه خود را اصلاح کرد؛ «تایید حکم اعدام» محمد قبادلو در پی فرجام‌خواهی

 

ساعاتی پس از اعلام خبر پذیرش فرجام‌خواهی پرونده محمد قبادلو در دیوان عالی کشور، این نهاد عالی قضایی با صدور اطلاعیه‌ای دیگر خبر اولیه خود را «اصلاح» کرد و از تایید حکم اعدام قبادلو خبر داد. صبح امروز، روابط عمومی دیوان عالی کشور در اطلاعیه‌ای از پذیرش فرجام‌خواهی سامان یاسین و محمد قبادلو خبر داده بود.

دیوان عالی کشور، روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای از پذیرش فرجام‌خواهی پرونده دو تن از معترضان که با حکم اعدام مواجه شده بودند، خبر داده بود. در آن اطلاعیه ادعا شده بود که پرونده سامان صیدی(یاسین) و محمد قبادلو به دلیل نواقصی در پرونده برای بررسی دوباره به دادگاه انقلاب بازگردانده شده است.

در اطلاعیه صبح شنبه روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام شده بود: «دیوان عالی کشور، پس از فرجام خواهی متهم محمد قبادلو نسبت به رأی صادره از دادگاه انقلاب، به استناد بند ۴ قسمت ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحی ۱۳۹۴ پرونده را به شعبه هم عرض ارجاع نمود.»

صدور احکام اعدام برای اتهام محاربه و حبس‌های سنگین از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سبب انتقادات داخلی و خارجی بسیاری شده است. در یک اقدام همه‌گیر بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان پارلمان‌های مختلف جهان با پذیرش کفالت سیاسی معترضان زندانی تلاش دارند تا از اعدام معترضان جلوگیری کنند.

انتقادات در داخل ایران هم گسترده بود. در یک مورد محمد درویش زاده قاضی پیشین دیوان عالی کشور و رئیس پژوهشکده حقوق و قانون ایران در روزنامه اطلاعات نوشت: «به مناسبت اینکه در ۱۰ سال پایان خدمت قضایی خودم در آموزش و تحقیقات قوه قضائیه ایفای نقش داشته‌ام، لازم به تاکید می‌دانم که استناد و تاکید برخی از مقامات عالی قوه قضاییه به اختیار مطلق قاضی در تعیین یکی از ۴ مجازات قانونی که برای محارب تعیین شده است، موجب اشتباه و اختلال ملی و نخبگانی در یادگیری دانش حقوقی می‌شود.»

احکام سنگین علیه معترضان پس از آن صادر و اجرا شد که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، که منصوب مستقیم علی خامنه‌ای است، گفته بود: «تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضا زندان‌های طویل‌المدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضا تأیید شده و به‌زودی اجرا خواهد شد.» سه روز بعد از سخنان رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خبر رسید که محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری چند ماه اخیر، در پی اجرای حکمش اعدام شده است. چند روز بعد مجیدرضا رهنورد، دیگر معترض بازداشت شده، در شهر مشهد و در خیابان و با حضور نیروهای بسیجی و هوادار حکومت اعدام شد. اعدام‌هایی که واکنش گسترده‌ای به همراه داشت.

حالا و در ادامه انتقادات و اعتراضات بسیاری از چهره‌های سیاسی، قضایی، هنری و ورزشی به صدور احکام اعدام برای معترضان، اطلاعیه دیوان عالی کشور و تحول در پرونده دو متهم محکوم به اعدام، تحول مثبتی است. با این وجود هنوز تعداد زیادی از متهمان با اتهامات مشابه در خطر اعدام قرار دارند. نهادهای حقوق بشری و فعالان مدنی در ماه‌های اخیر بارها نسبت به وضعیت بازداشت شدگان و نحوه نگهداری آنها هشدار داده‌اند. جلوگیری از دسترسی متهمان به وکیل منتخب خود، اعمال فشار و شکنجه برای اخذ اعترافات اجباری و صدور احکام قضایی براساس این اعترافات، از جمله مهم‌ترین نگرانی‌هایی است که در دهه‌ها و سال‌های اخیر روند دادرسی عادلانه در جمهوری اسلامی را زیر سوال برده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

سربریدن مونا حیدری توسط همسرش؛ متهم ردیف اول به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد

  قوه قضائیه ایران می گوید همسر مونا (غزل) حیدری که سال گذشته همسر ۱۷ ساله خود را سر بریده بود، به ۷ سال و نیم زندان محکوم شده است. انتشار ت...